Citat:
trasnystan skrev:
.....
Jag lägger mf på diagonalen, 45 grader.
Följer linjen upp mot insnittet vid midjan, blir parallellt med mf, klipper upp där, stannar mot insnittet. Nu är kjoldelen i 2delar (nästan, insnittet håller ihop) nu viker jag ihop insnittet så det försvinner och då faller delarna isär och jag får en kil, som blev på 27 cm. Jag ska göra en hellång kjol......
OM jag nu ser på diagonallinjen från start så är den i olika lutningar......
MEN...nu tror jag att jag ska ta ut en ny linje, från nederkantens nya kil (som är på 27 cm) dela på 2 och dra linje till insnittets punkt( insnittet som försvann....) och utgå ifrån den när jag ska rita in den nya trådriktningen på 45 grader.
Då ser jag att det blir bättre lutning både mf och mot sidan, de blir mer likadana.
Hoppas att det blev begripligt....vore lättare att rita och förklara, men jag tror mig vara på rätt spår!?
|
Det är lite svårt att följa för mig så jag har några frågor:
1. Varför lägger du MF på diagonalen?
2. Jobbar du med halva framstycket?
3. Varför trollar du bort insnittet?
4. Hur mycket vidd ska du lägga till?
Jag skulle rita, klippa och klistra i mönsterpapper och inte alls ta hänsyn till någon diagonal till att börja med.
För att lägga till lite extra vidd nertill skulle jag helt enkelt lägga till några cm i var sida på nederdelen av mönsterhalvan och rita nya linjer från höften i sidan och framtill och förlänga linjen nedtill. Höftlinje och insnitt ska vara kvar. Den gamla trådrakslinjen ska läggas ut på diagonalen vid tillskärningen.
När du syr så behöver du justera nederkanten vid sömmarna, som behöver rundas mjukt.
Om du behöver mera vidd är det enklare att konstruera en 4-vådskjol eller att göra en halvcirkelkjol.