Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-04, 21:56   #14
avslutatmedlemskap140128 avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad

Härliga pulvertroll! :-)

Jag kom att tänka på en dam jag mötte när jag var inne och bytte knivar till min overlock (hon var inne och lagade sin egen overlock, tydligen inte för första gången). Hon var vansinnigt elegant och fixad. Hon frågade mig vad jag hade för overlock, och jag berättade att jag hade en billig Singer från Lidl. Hon närmast himlade med ögonen och kallade den en leksak. Själv hade hon en Huskylock.
Hon frågade om min symaskin, men nu har jag ju flera stycken, så jag sa bara den jag använder mest, min Husqvarna 2000 från -74. Naturligtvis hade hon någon vansinnigt tjusig lyxmodell så återigen hade jag nog bara en leksak.
Jag frågade om hon arbetade med sömnad professionellt, och fick svaret "semiprofessionellt. Jag gör ändringar i plagg".
Eftersom jag är ganska ny på detta men väldigt intresserad av tillskärning så kommenterade jag att "det måste vara svårt att ändra i redan färdiga plagg, det verkar nästan lättare att sy från grunden?".
Då framkom det att damen egentligen bara lade upp fållar på byxor och kjolar...
Jag hörde inte till hennes liga, helt klart. Men jag kunde lägga upp fållar på en trampmaskin redan i mellanstadiet. Nu missunnar jag henne verkligen inte hennes fina maskiner, jag har själv planer på att köpa en värstingkombimaskin inom kort, och efter missödet med min billiga overlock tänker jag allt kosta på nästa OL också - men det verkar ju vansinnigt att köpa maskiner för en förmögenhet för att sedan fålla en kjol...?

Vad gäller detta med perfekta sömnadsprojekt så sympatiserar jag med Pulvertroll igen; jag har en del projekt som jag vill ha perfekta - ibland så pass att jag inte ens har påbörjat dem eftersom jag inte känner mig redo. Andra vill jag bara få klara fort, och det bekommer mig inte om det blir missar här och var. De har sina olika belöningar tycker jag, och om jag nu bara vill ha ett snabbt rafs så finns det ju ingen anledning att svettas blod över det! :-)
avslutatmedlemskap140128 är inte uppkopplad   Svara med citat