Jag hade en CPX och jag kunde få hoppstygn, när maskinen sydde över sömmarna, t ex, när jag bandkantade halsringning och sydde över axelsömmarna. Jag tyckte att i alla fall på min maskin hjälpte det att anpassa pressarfotstryck till materialet, eftersom hoppstygnen kom till, när maskinen saktade in över sömmarna (utan att jag släppte på pedalen). Minsta motstånd- och den gjorde kortare stygn, "stampade" lite på samma ställe - då blev det hopstygn. Så jag brukade ha högre pressarfotstryck på min maskin. Men det tog ett tag att hitta de rätta lägen på det.
Jag tror också att CPX är en budgetmärke för hemmabruk (inget illa menat), därför skiljer sig så mycket mellan olika maskinerna - ena fungerar perfekt, behöver inte vridas någonting på, den andra får man sitta och ratta tills man får gråa hår. Men tyvärr finns det inte många andra covermaskiner i den prisklassen och med den storleken. Så behöver man en - så får man hålla tummarna att man får ett bra, problemfritt, exemplar. Men att försäljarna lovordar maskinen- ja, de behöver ju sälja den :-) Det beror också vilka frågor man själv ställer :-)
|