olja
jag har ju alltid lärt mej att man ska använda en vit typ av olja bemärkt med symaskins olja, och använt PRESSOL olja. o trott att den varit bra. hmm den sågades vid knäna. han visade grundligt att den dunstade, den förlorade sin fethet ganska snabbt. han visade med hur olika oljor fungerade o det var jättespännande. han gned olika oljor mellan tummen opekfingret o då såg man direkt att det inte var någonbra olja, så nu har jag mailat min handlare för o köpa en riktig kvalitets olja..
lite TLC på brodyrmaskinen är viktigt, jag broderar ju några timmar per dag.. så jag oljar o byter nålar varje måndag. samt att jag varje dag blåser ut spolhuset med tryckluft på flaska, eller tha jag gör lite här o där där jag ser att det kan bli ludd, något man inte täker på med det samlas faktiskt lite ludd på trådställningens löpfunktion vilket kan påverka trådens friktion en hel del, så jag är enormt noga att göra rent sådant med tryckluft, jag hör ofta folk säga att viss tråd inte funkar. o det beror ofta på lite microludd på sådanna bortglömda ställen som gör att tråden kärvar.
så mitt råd är städa och olja maskinen varje vecka om du broderar mer än 2 timmar per dag. annars mer sällan, lika så nålbyte varje vecka.
jag köper hundra pack av nålar åt gången på ebay så blir det inte så dyrt. då blir mina industrinålar för 10 pack lika dyrt om 3 paket här i sverige.
ett annat bra tips är att köpa en extra spolkapsel som du använder när du syr kanter i sama färg som övertråd, så slipper du en massa ludd som kan förstöra brodyr mm.
när jag fått min nya olja lovar jag att berätta om den!
|