Ämne: Knapphålsfot
Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-18, 08:21   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Maskinen går både fram och baklänges när du syr knapphål. Det brukar finnas en läge där man fäster tråden och det läget står maskinen och syr på ett ställe

Knapphålfoten har gropar i sig som gör att sömmen löper bättre under foten. Eftersom pressarfoten löper över tjocka sömmar gör att en vanlig pressarfot som är flat på undersidan får svårt att må med till tyget.

Att använda rätt pressarfot för det jobb man håller på med underlättar mycket. Pressarfoten gör en mycket stor del av jobbet och gör det enkelt att få profffigt.
Ofta när jag syr ett projekt använder jag 3-5 (ibland ännu fler) olika pressarfötter. Att köpa nya pressarfötter till sin maskin är det bästa sättet att uppgradera den.

Min favorit nummer ett är walkingfoten. Den gör att man får övermatinging. Toppen när man syr långa sömmar, dom drar sig inte då, flera olika lager tyger, tyger som gärna töjer m.m. Dyr i köp, men svår att leva utan.
Sedan gillar jag fötter med skenor, toppen när man syr stickningar. man låter skenan gå i kanten och justera nålen i sidled och får på så sätt rak stickning på ett enkelt sätt.
Osynligt blixtlåsfoten, som man använder när man syr i osynligt blixtlås. (Det är inte den vanliga blixlåsfoten, som för övrigt är jättebra när man ska sy något man måste komma nära, utan det är en speciell fot.)
bila är inte uppkopplad   Svara med citat