Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-28, 08:34   #8
Meppan Meppan är inte uppkopplad

Läste precis diskussionen angående tygval och instämmer med en av föregående talare....lägg krut på bra tyg!.. det är ju ett fasligt pyssel att klä om möbler och gör man det, har man ju en möbel som står sig ett bra tag om man har ett tyg som inte ger efter och blir bubbligt ganska snart.
Spik eller klammer....en smaksak..men är möbeln omklädd många ggr förut är träet ofta lite trasigt och det kan göra det svårare att spika och klammer kan man dessutom ofta sköta med ena handen och då har man ju som en skänk från ovan en hand över att strama tyget med!;-)
Det här med tråden är ju lite lurigt, för egentligen du borde ha en lite kraftigare tråd men det beror lite på tygval och slitaget den måste hålla för skulle jag säga.
Handsyr du tex en plymås framkant skulle jag sy med en kraftigare tråd för att slippa sy om.

Nu vet jag ju inte riktigt vad det är för modell du ska klä men mitt tips är att klipp inte ut bitar efter gammla bitar om det är tex ett ryggstycke eller en fast sida som ska klammras dit, fäst(lite på sniskan så att du med tång enkelt kan dra bort och justera) dit tygstycket med en klammer uppe och en nere, förtsätt med en í varje sida och fortsätt runt så. På det viset får du det trådrakt och klipp bort överflödigt tyg efteråt, vik ev.in om du inte ska limma band dvs...hm..går det där att förstå!?:-)

Lycka till!

Mvh
Annapanna
Meppan är inte uppkopplad   Svara med citat