Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-03, 21:15   #18
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
billigast är bäst

Jag ska sticka ut hakan och påstå att billigast är bäst, eftersom många av de gamla maskinerna på svenska andrahandsmarknaden är gamla singer eller husqvarna, varav vilka de riktigt gamla och billiga så vitt jag vet alltid är av 100% metall. och kostade ca en månadslön när de var nya.

Jag ger inte mkt för nyare maskiner som delvis är gjorda av annat än metall, som plast, gummiband, eller annat skräp... för vad händer när en plastkugge går sönder därinne ngnstans. Svar: man går och slänger maskinen på soptippen.

Även deras motorer eller trampa är av mkt hög kvalitet, dock ska man inte belasta de gamla hemsymaskinernas motorer för mkt i längden.

Jag har dock blivit mycket förvånad över vad en Singer 201k tex klarar, med en vanlig hemsymaskinsmotor. Jag har aldrig varit med om något liknande med ngn annan hemsymaskin.

Bernina skulle jag inte rekommendera, satte i plastkuggar mkt tidigt, och mer delikat spolsystem.

Tramsymaskin klarar väldigt mkt, helt av metall,och lika stark som du är som trampar.

Industrisymaskin av den gamla skolan likaså, helt av metall, ofta med en motor som klarar det mesta. I alla fall om det är en kopplingsmotor. Finns ganska många med trötta vanliga större elmotorer på, som inte håller måttet.

Det enda du behöver veta är var du ska smörja, och ställa in på en metall symaskin vanligen.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat