Hej, nu blev jag ju nyfiken på ämnet... särskilt som jag forskat lite i det i annat syfte - akvarier och terrarier. Det man kan vara ute efter då har ett annat syfte så det jag kommit fram till där är inte direkt till nytta här. ... men lite vet jag i alla fall.
Att bara titta på Kelvingrader duger inte. De olika färgerna ska hålla rätt nivåer också. Lysrör har ofta spikar och dippar i spektrat som ställer till det. Vill man ha belysning som återger färger rätt så duger egentligen inte vanliga dagsljusrör. När jag vill jämföra färger litar jag inte på något annat än klart dagsljus. Molnigt väder duger inte. Har jag inget dagsljus springer jag runt till alla mina olika belysningar och jämför - gula, blåaktiga, rödaktiga... och till slut river jag fram en fotolampa och då ser jag hyfsat... men inget slår dagsljus. ...men olikfärgat ljus är faktiskt bra ibland - man ser om t.ex den ena bruna färgen innehåller mer gult eller blått eller annan färg än den andra om man tittar på dem i de olika belysningsfärgerna även om de, i dagsljus, ser så matchade ut. ...och man ska ju ha plaggen på sig i olika belysning.
Jag hittade en intressant diskussion om dagsljusbelysning på ett annat forum. Varsgo!

-
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101354