Ok, bra att veta Ann-Britt. Tack för tipset. Fördelen med att göra en hemgjord docka är ju helt klart att även om jag går upp i vikt så tenderar jag på att tjockna till rätt jämnt över kroppen så det blir enkelt att vaddera dockan extra. Går jag ner i vikt får jag bara lite mer rörelsevidd i kläderna och kan i värsta fall fila ner dockan.
Jag har kollat på
instruktionerna över hur man gör egen docka. Killen som gjorde instruktionen använde polyuretan skumspray. Vart tusan hittar man nåt sånt i Sverige? Det vore ju onekligen ett roligt helgprojekt att göra ihop med sambon.
EDIT:
Polyuretanskum verkar vara relativt standard inom byggbranchen för isolering, så vilket varuhus som helst bör ha det hemma. Dock verkar det som att det ska appliceras i lager som måste torka/stelna däremellan. Jag vet inte hur killen i instruktionen gjorde, det ser ut som att hela dockan är av polyuretan. Om det måste appliceras lager för lager kommer tillverkningen av dockan ta bra mycket mer än en helg då varje skikt måste torka minst 24h.
Alternativet är att applicera skummet tills man fått en viss tjocklek på lagret för att sedan fylla upp resten av dockans innandöme med annat. IKEA har billiga kuddar (12kr/st) som man kan slakta och använda den polyesterfyllningen till resten av dockan. Jag skulle ju helst vilja ha ett fast innandöme i dockan så jag kan snickra ihop ett stabilt fotstöd till den, så den står stadigt. Det blir ju onekligen ett projekt det här.