Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-03, 16:57   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Visst kanvas, i en jacka är det t o m en fördel med axelstuffning. men en blus med vaddar, en klänning, nej oftast inte. Tunna tyger syns de igenom.
Bortsett från det, jag vill kunna göra den passform jag önskar. Det är det som egentligen är viktigast. Inga draglinjer vid ärmhålorna, inte ett bakstycke som flyttar sig bakåt. Har nog av det, färdigköpt, ändå. Kontrollfreak, petimeter? Nej faktiskt inte, jag bara försöker göra det som går att göra. Att sedan göra ett nytt mönster från grunden istället för att justera ett mönster med en design som man gillar. Det är skillnad!

Jag började med Öberg, inga infodringar, upplägg, sömsmåner och en hel del konstruktion som man måste kunna lägga till, om man nu inte är född till en skicklig sömmerska med erfarenhet. öbergs bok är en grundbok för studenter som har lärare och andra böcker som fyller i hela bilden. Till att börja med hade jag noll koll och genom att studera många flera böcker har jag lärt mig vad jag inte ens visste att jag inte alls visste något om.

Jag tog till att börja med Öbergs grundmönster, ritade ett byxmönster enligt anvisningarna, tänkt för min yngsta dotter som inte riktigt ser ut som standard, som Öbergs formler är gjorda för. Inte passade det! Inte ens Öbergs ändringsanvisningar hjälpte. Jag hade ju tre problem som skulle lösas samtidigt, grenlängd, byxhöjd och lårkurva. Öberg täcker i princip in byxhöjd. Resten är "standard". Personliga mått, pyttsan, bara om du följer normalformen. Inget för stor stuss, platt bak, mage, svank osv. Boken innehåller ett avsnitt som beskriver att det är så, Svensk Standard C32-C54.
Sarah Veblen (liksom flera andra) visar i sin bok
- vad man ska titta efter för att se problemen
- hur man går till väga för att söka en lösning
- vilka lösningar man kan börja med och se om man löser sitt problem.
Det är så lätt att skapa nya problem med sina ändringar, min erfarenhet av den vanliga metoden "trial and horror".
Jag visade den boken i julas för min svärdotter - hon tog den med sig så jag fick köpa en ny
Eftersom den till stor del bygger på bilder så bör inte engelskan vara ett så stort problem. Du är säkert mycket kunnigare än jag men det har jag inte så stor nytta av och därför är det här den väg jag rekommenderar för amatörer som mig själv.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat