Citat:
bila skrev:
Det finns en del filmer youtube.com, gå in där och sök på just den maskinen. Jag tror att du kan få en del hjälp där.
Är maskinen köp i Sverige kan du köpa svensk bruksanvisning. Är den inte köpt i Sverige så vägrar janome sälja en sådan. Janome lägger heller inte ut sina på nätet för nedladding.
Den svenska bruksanvisningen är bristfällig och svår att förstå. Verkar som det saknas det väsentliga. Försökte hjälpa en kompis med hennes Janome overlock, men klarade inte av det med hjälp av bruksanvisningen. Jag brukar ha lätt att förstå bruksanvisningar.
Maskinen du köpt är en bra maskin. Det är bara instruktionboken som är kass.
|
Tack alla Änglar för era svar! Har fått tag i den engelska varianten så länge. Den har bl.a. med en schematisk bild på var maskingen behöver oljas då och då.
Vet inte om maskinen är köpt i Sverige men ska göra ett försök att beställa instruktionsbok. Utgår ifrån att det räcker att jag uppger maskinens tillverkningsnr och att jag köpt maskinen i andra hand.
Något mysko är det med köpet i varje fall. I annonsen på Blocket berättade säljaren att hon använt maskinen endast en gång men glödlampan är kolsvart och spräckt - fungerar alltså inte. Pressarfoten har flera skrapmärken på undersidan. Inga, jag säger INGA som helst skruvmejslar, fasta nycklar, nät, behållare till verktyg etc fanns med av anledning att säljaren aldrig fått med något av detta vid köpet.
Kan det vara så att det följer med tillbehör om maskinen är köpt i Sverige respektive inte om den är köpt i något annat land?