Kul att du gillar din nya maskin och är igång och testar för fullt. Visst är det kul att sy på overlock och fint blir det.
Det är ganska så begränsat vad man göra med en overlock. Jag råkade också ut för saker jag ville göra med det gick inte för overlocken inte fungerade så.
Vill du få flatlocken lite mer kul kan du trä ett smalt band, över och under trådarna. Träbandet på en nål och gör det förhand när du sytt sömmem.
Den sömmen som du frågade om skulle jag sy på min vanliga symaskin.
Även sömmar som jag är osäker på brukar jag sy först med den vanliga symaskinen med långa stygn. Vanlig söm är mycket lättre att sprätta om det skulle bli fel. Sedan ligger tyget stadig utan nålar när jag syr på overlocken.
Använd bra knappnålar med stora huven som syns bra, när du syr med overlock. Små knappnålar har en tendens att gömma sig i tyget så man inte ser dom. Syr man i knappnålar riskera man att skada kniven.
Köp reda nu en uppsättning nya knivar, om du inte redan har gjort det, så att du lätt kan byta om olyckan skulle vara framme, eller om knivarna skulle bli slöa. Slöa och skadade knivar lämna du in till ett profisionellt sliperi och dom blir som nya. Det brukar kosta ett par 10 styck om du lämna dom själv.
Pajade knvivar händer i 99,9 % när man är mitt uppe i ett projekt. Så det är bra att ha en frisk uppsättning, att byta till.
|