Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-30, 09:58   #3
bila bila är inte uppkopplad

Jag tycker att det är trist debatten går över huvudet på nybörjare. Dom måste ju få börja där dom befinner sig. Jag förstår att man inte vill lägga ner, jättemycket pengar på en hobby som man inte vet om man kommer att fastna i.
I dom symaskinsaffärer jag har besökt finns det inte så gott om begagnade gamla maskiner. Det är inte ofta man ser dom.

Jag köpte till min mamma en Brother inovis 10, en enkel och prisvärd maskin. Jag sydde en del på den var jättekul att sy på. Den har 16 olika sömmar däribland flera 1 stegsknapphål. Maskinen är ganska så start. Du har mer nytta av en stark maskin, än en med många sömmar. Inovis 10 har dom nyttosömmar som man använder mest. Vill du ha fler sömmar väljer du en med ett högre nummer. Till Brother maskiner kan du ladda ned svensk brukanvisning från nätet.
Vill du spara pengar köper du den från england. Sewing Machines Direct, ett förtag som många på sysidan har antlitat. http://www.sewingmachines.co.uk/ Dom skickar fraktfritt och du får ett startkit med tråd, saxar och lite annat smått man kan behöva. Maskinen brukar dyka upp inom en vecka.

Provsy dom maskiner du blivit tipsad om, ta med dig egna tyger. Tjocka och tunna i lite olika kvaliter. Oftast brukar symaskinbutiker bra ha snäll bommulltyg och det klara vilken skitmaskin som helt att sy i.
En del Husqvarna maskiner är superkänsliga på tråd och klarar bara kvalitetstråd typ Guterman.

Köp kända märken och undvik dom billigast modellerna.

Uppsök flera butiker och provsy olika maskiner. Och se vad som passar dig. Ta det lugnt och ta tid på dig. Sov gärna en natt på det slutgiltiga beslutet. Är du lika kär dagen efter så slå till. Det är en livskamrat som du ska investera i. Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara än att köpa för att det är billigare.

Lycka till!
bila är inte uppkopplad   Svara med citat