Sista stycket ej korrekt, då blev jag lite fundersam över det du svarar, för det verkar inte matcha det sista stycket jag skrev?
Eller kanske det bara var en konstaterande från din del ang industrimaskin och sedan gick över till svag motor på hushållsmaskin helt apropå?
Jag har ju förstått det så att industrimaskin är inställd till att göra det den ska göra och inte annat. Därför blev jag lite fundersam över det du säger att det inte är korrekt. En raksömsmaskin (industri) har stygnplåt och pressarfot som är till för just raksöm. Det var det jag tänkte på. Dvs den har inte stygnplåt med "sicksackbred" hål och pressarfot med dito bredd.
Det är sant det här med att sy. Jag syr mycket för hand nu för tiden nu när jag börjar göra historiskt inspirerade kläder åt mig själv, helt enkelt för att det ser bättre ut så.
Min process är i princip samma som din, när det gäller människokläder. När det gäller min docksömnad har jag fördelen att kroppen är konstant så jag bara behöver ha en mönstergrund och därmed blir det bara snitt som gäller.
Håller på just nu att sy en promenadklänning anno 1885 och just precis nu är det att sy stråveck till "fuskblus"-delen mitt fram.
Jag är dålig på svenska termer då jag mest forskar på engelska helt enkelt pga bättre utbud.
Senast redigerad av ichigo den 2013-07-29 klockan 18:45.
|