Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-29, 17:16   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Visste att du skulle svara någonting sådant där!
(nej inget diss)

Och det ligger ju någonting i det, varför ska man lägga tusentals kronor på plastleksaker när man kan hitta gedigna "pansarvagnar" som håller i evigheter för mycket billigare.

Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)

Man ska fundera på ens behov också. Alla har egna behov, och det som passar en kanske inte passar en annan. Man kan ju inte precis sy finlir på silkiga underkläder på en grov industrisymaskin... (påpekande där för nybörjare, industrisymaskin är inte synonymt med grovsömnad, utan det finns industrimaskin för det man ska sy, ska man sy underkläder så köper man en industrisymaskin för DET avseendet)

Förresten 1 liten knep som kan göra livet lättare: raksömstygnplåt. Gör raksömmar mycket bättre och man kan sy mycket mer delikata sladdriga tyger utan att det sväljs ner i hålet. (nya symaskiner tenderar att ha lite FÖR STOR hål = högre risk för att det blir hungrigt och tuggar på tyg nere. I synnerhet i kombination med för grov och uddstött nål..... Till en hel del symaskiner kan man köpa till raksömsplåt. men INTE alla.

På min huvudmaskin är det installerat till 95% av tiden vilket säger mycket om vad jag syr... = raksöm. Men om man planerar sy olika sömmar så kanske det är värt att se hur lätt det är att byta stygnplåt. Vissa maskiner kan man snäppa på och av, då går det fortare. Men inte vanligt. Vanligare är att man måste skruva på och av. Så är det inte värt då.. Om du inte använder raksöm till 99-100% av tiden. Tänk på att man är fast till 1 nålposition då.
Detta här jag pratar om är alltså till hushållsmaskin. Till industrimaskin så är det bara raksöm och då är stygnplåt o pressarfoten anpassad just till det. (ungefär som på antika symaskiner)

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-29 klockan 17:27.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat