Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-29, 16:15   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Tack för att ni svarar även om jag blir lite mer förvirrad då det var så olika bud. Det här var verkligen inte lätt.
Jag har inga nya maskiner, bara beggat, och nästan bara industrimaskiner.

If it ain't industrial, it ain't.

Men alla har ju olika behov. Hade jag behövt köpa mindre hemmaskiner (som överag är usla) hade jag köpt en gammal raksömsmaskin, motvilligt en gammal sicksack, och de ska ha flatbädd, inte cylinderarm. Och sen hade jag köpt en beggad japansktillverkad overlock. De tidiga hemoverlockmaskinerna gjordes länge uteslutande i japan, till massa olika märken. De som har fyra tydliga rattar, och heta t.ex. huskylock, babylock etc brukar vara gjorda helt i metall, hela chassit är nåt gjutgods, bra tyngd. Den vanliga maskiner hittar du lätt för under 1000-lappen, samma med äldre overlock.

Du behöver främst två olika sömmar, en för att överkasta tygkanter (overlock, räcker med tretråds på vävda tyger), och rak skyttelsöm för att sy ihop olika stycken. Jaha, då kanske nån säger/tänker, men trikå och elastiska tyger då? Ja, det gör ändå overlocken tre tusen gånger bättre än alla töntiga halvmesyrer på moderna maskiner. Ibland kan det vara gött med sicksack, om man ska laga slitna jeans eller motsv. Men överlag behövs inte det.

Dekorstygn och annat muppigt kan man ju uppgradera till senare om nu nödvändigtvis känner att man behöver det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat