Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-27, 01:53   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Har du källa på det där med 20-talet och att saker "bör" gå sönder efter visst tid?

Ta det inte personligt, jag håller med om att äldre saker helt enkelt var gjorda för att hålla. Men jag är lite tveksam över att man "kom överens" om begränsad livlängd. I alla fall inte så pass tidigt som 20-talet.

Nu kan man visserligen tro det eftersom man propsas att köpa nytt hela tiden, en del vill att du ska köpa nytt istället för att de ska serva symaskinen. För att de tjänar bättre på det, helt enkelt. Vilket jäkla slöseri på resurser säger jag bara.

Det stämmer nog bra att symaskin kan hålla i 100 år. Men de kan också slitas ut. Jag har en bok som handlar om symaskiner och dess historia, på svenska. Det innehåller en massa intressant info, direkt från originaltext förr i tiden (med mesta info om husqvarna, pga svensk bok, men även singer från 1800-talet). Där kunde man läsa "beräknad livslängd" på symaskin beroende på vad man syr. Vet inte exakta siffror just nu i huvudet, men något i stil med att en sömmerska som använder symaskinen för att sy hemma till avlöning, kan sy i såhär många år, om hon syr "linnesömnad"... etc.. och årtalen nämndes som 18, 20 år... dvs inte 100 år.. Men då sydde de 12 timmar/dag minst. Sedan är maskinen slut och man får köpa nytt. Jag kan citera om ni är intresserad av exakt info. Det var mkt intressant för mig som är symaskinsnörd.

Kul det här med glödlampa förresten, jag kan faktiskt komma med eget. En av de så kallade fördelarna som propageras för lågenergilampor är att de "håller längre". Men det är inte så för mig. För mig går lågenergilampor sönder fortare (om de inte går sönder så mattas de av och blir mörkare o mörkare och tröttare) glödlampan i min 80-talsmaskin har ju hållt ca 20-25 år sedan la den av för ett par månader sedan (fan!). Vet inte hur gammal lampan i 50-talaren är, om den är original eller inte, man vet aldrig. För den är ju beg för mig.

EDIT:
Hittade boken här:
http://www.bokstugan.se/bok/15282.html
ifall ni vill köpa symaskinshistoria-nörderi. Tänk på att boken redan är gammal, så plastmaskiner ser man knappt i den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat