Det är tyvärr sant att äldre symaskiner (dvs 40+ år gamla, fast vissa märken som pfaff o bernina kan vara lite "yngre") är mycket bättre än dagens. Man får MYCKET maskin för pengarna. Men så är det.
Men om du inte är superkräsen så kan man nog få en duglig symaskin från UK och det har många här gjort och de tycker de gjort jättebra köp.
Men det är klart, vi som har sytt mycket på olika symaskiner och jämfört med de riktigt gamla (och inte för att förglömma: industrisymaskiner

), märker skillnaden.
Så det är därför det finns några här som håller på att tjötar om gamla symaskiner

(eller industrimaskiner, de är ju bättre

)
Men om du bestämmer dig för att köpa en beggad så föreslår jag att du köper från symaskinsbutik för då kan man få garanti och så en nyservad symaskin som går fint.
Oavsett vad du gör, provsyyyyyy.
Från privatperson, secondhand mfl så ska man inte betala mer än några hundringar för man köper liksom "grisen i säcken". Tänk också på att folk som försöker propagera att "garanti finns" som värdehöjning, gå inte på det för garantin gäller butik-kund och inte butik-maskin. Så det är inte överförbar. Visst försöker de få mer än några hundringar för nyare maskiner men tänk på vad man får... Det finns symaskiner med sjuttielva mönstersömmar och nålpåträdare redan på 50-talet och de kan man få för några hundringar (eller ca en tusenlapp från butik).
Undantaget är brodyrmaskin/kombi som fortfarande är "ny" och kan få gå för lite mer. Men jag skulle nog inte köpa en sådan fr privatperson pga att den kan ha gått tusen stygn och det är mest plast så de håller inte i evigheter.. (såvida du inte köper en industrisådan, men då märker man det..
Jag vet att många vill ha ny maskin som man kan packa upp och känna ny fräsch plast som är oanvänd och fippla med de många kul knapparna.. Men det är inte värt det egentligen. Dagens symaskiner har många "finesser" och det är det man betalar för... Dvs de dyrare är ungefär samma sak men med lite fler finesser.... Ska man ha kvalité ska man satsa på industri..
men nu blev det mycket bla bla bla mer än vad du ska ha, men när jag är igång, så är jag.