Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-19, 10:49   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad

Citat:
Grau skrev: Visa inlägg
Tack! Det var precis det svaret jag letade efter.
Det är en codura tyg med ganska rejäl membran som gummi nästan. Har lagt maskeringstejp som tillfälligt lösning. Tack för tipsen!! Vet vart jag ska börja! Hälsningar Anders
Vad har du för maskin i dagsläget? Jag har sytt torrdräkter i trilaminat som är cordura och buthylgummi och nylonjersey på insidan. Det gick finfint att sy med vanlig ennålsskyttelsömsmaskin (bra ord). Har även sytt en hel del med vanligt trelagers membran från Gore, också det utan problem. Oftast handlar det om skit bakom siktet. Jag ritar stämhack var 5-10 cm med en sharpie och håller bara ihop tyget, utan nålar, lim eller tråckling. Funkar bra.

Man kan även byta matartänder på en vanlig raksömmare, finns de med ptfe-beläggning (mindre friktion, minimalt slitage på material), eller gummi (mer friktion, inget slitage på material), samt massa andra varianter. T.ex. rullfötter etc etc Det finns en anledning att de vanliga ennålsmaskinerna är de verkliga arbetshästarna i textilindustrin. Har du svetsbara tyger (t.ex. om det är tpu istället för pu i beläggningen) kan du skippa all sömnad och bara köra svets istället. Trendigt bland high-end märkena bland friluftskläder att säga att man laminerat/svetsat delarna istället för att ha sytt dem. Klättermusen skröt om det förr i alla fall. Har för mig att jag sett det på arcteryx nån gång också.

När du säger att du ska sy mjukare tyger, menar du stretch och/eller jersey? För i så fall hjälper inga övermatare i världen, då ska du ha interlock, flatlock eller kedjesöm (beroende på vilken typ av söm du ska göra).
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat