Här sitter jag vaken mitt i natten men inte pga barnen. Precis som Malin skriver så har båda mina barn börjat sova ordentligt när vällingen försvann under natten. Vi tanka i så mycket välling som gick på kvällen och om de sedan vakna under natten så blev det vatten. En del skrik de första nätterna men efter några dagar så fattar de galoppen. Taskigt, ja kanske men jag var tvungen, utan nattsömnen blev jag ingen bra mamma och då får man välja.
Vad gäller sovandet på dan så tror jag det är bäst att försöka hålla honom vaken på förmiddagen så länge det går. Så att första sov tiden förskjuts framåt. Och sedan även försöka hålla honom vaken på eftermiddagen. Kan vara lite bökigt till en början.
Om du känner dåligt samvete över att han missar välling under kvällen så kanse en kompis berättelse kan kännas lugnande. Hennes barn vägra äta ordentligt med mat. När hon prata med en läkare så sa han att om de bara får i sig en mängd motsvarande 2 flaskor välling så är det lugnt. Detta var när barnet var 1½ år ungefär.
Sådant är brukar lösa sig med tiden men det kan kännas frustrerande. Ovan stående råd är ju bara några tips. Du ska lita på dina instinkter. Det är du som känner ditt barn bäst, ni får prova er fram tillsammans.
Kram
|