Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-15, 13:09   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Dor-tak har varit bra för 10+ år sedan men nu har de blivit sämre, de från Bibbi (TYVÄRR, vill inte dissa Bibbi, hon är underbar) är ojämnt spunna. Jag trodde länge att mina symaskiner har dåliga spolkapslar (köpte nya hela tiden), till slut tog jag och studerade tråd, och åååh, de är ojämnt spunna! Kollade alla dor-tak - samma sak! (med undantag för de gamla jag köpt lokalt)

Men de fungerar bra i overlocken.

Gutermann är bra..

Coats polyestertråd är lite dum, de funkar bra o sy med, men det går trögt när jag ska trä med trådet.

Stoff & stil fungerar bättre för mig än Dor-tak, inga problem hittills.

Ikea = nej.

IMHO

Nu när jag köper tråd så pillar jag loss en meter ungefär och drar det genom fingrarna (klämma ihop pekfinger och tummen) och känner på om det är jämnt eller ojämnt. Om det är det då köper jag inte tråden för då blir det ojämn trådspänning.

Man kan också se att det luddar förbålt mycket då kanske man inte ska köpa. Men man kan visserligen rengöra lite oftare. För det luddar ju ännu mer om man t.ex. syr i sammet. Problemet är om det är så pass luddigt att trådet "går upp" och blir klumpar, men det är nog mest de riktigt billiga skräptråden som gör så men då är de ofta ojämnt spunna också.

Dra i tråden, hållbar? Polyester är mer stark än bomull, men man kanske behöver bomull, då måste man testa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat