Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-05, 15:34   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Det var ett stickat tyg! Det verkar inte helt okomplicerat att sy i, ribbat och kanske ganska löst. Själv funderade jag på hur man gör med dessa tyger så jag köpte in mig på en videokurs på Craftsy.com (Sewing Fashion Knits, kostar 260 kr nu, det finns en annan kurs ockå Sewing With Knits, men den har jag inte sett). Det är inte så att man behöver en overlock utan det går bra med en vanlig symaskin.
Jag har inte kommit längre än så med det här med stickat. Buntarna får ligga ett tag till har jag bestämt.
På den kursen så rekommenderar läraren att man syr med ett papper i botten, för matningen, samt att man har övermatning så att bägge tyglagren matas jämt och fint. Papperet är sedan bara att riva av. Papper typ bakpapper/tunt mönsterpapper alltså.
Hon säger också att det är viktigt att man har mönster som är gjorda för stickat eftersom mönster för vävda tyger ser lite annorlunda ut.
Kursen handlar om hur man klipper, kantar osv också. Det kanske går att hitta böcker som instruerar också. Det är inte lätt att vara nybörjare och sy med mjuka stickade material men visst ser det lockande ut när man ser de resultat som går att få! Så lycka till men mitt tips är nog att leta efter lite mera instruktioner innan du sätter saxen i tyget.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat