Jag har en expression 4.0 och den har samma funktionsspecifikation som 4.2 och är ett superset av 3.0/3.2. Där i beskrivningar och handbok står inget om automatiskt pressarfotstryck. Det finns möjlighet att justera manuellt och det använder jag om det är väldigt tjockt så att matningen inte fastnar på lägen där jag har vikt tyg många gånger. Annars är det väl så att det är relativt konstant. Jag har provat att minska på trycket i mjuka tyger som plattas ut mycket annars och det är bra speciellt om man syr i tjocka tyger. Annars är det övermatningen (IDT) som tar hand om att tyglagren följer varandra.
Husqvarna däremot, som saknar övermatning, har en variabel/automatisk pressarfotstryckfunktion som de säger gör övermatning överflödig.
Pfaff expr. 3/4 har ingen inställning av tygtyp vad jag kan se. Det har jag däremot på min Husqvarna overlock S25.
Så om handlarna pratar om Pfaff och automatiskt pressarfotstryck, be dem ta fram handboken och visa var det finns beskrivet.

Matningen fungerar bra men det är också bra att kunna justera lite manuellt ibland. Jag tror det är svårt att konstruera maskiner som kan inse att jag är så korkad att jag syr över en tjock knöl av sömsmåner!