Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-08, 21:14   #11
nyloni nyloni är inte uppkopplad

"Rent allmänt så när man jobbar med mönsterdelar så måttar man i fjärdedelar oftast, dvs från sidsömmen över bröstkorgen mot mitt fram är bröstmåttet (överbyst) medan över bystens topp är bystmåttet och slutligen underbystmåttet. Ryggens mått är på samma sätt mätt från ryggraden (mittbak) till sidsöm eller till armens veck där en ärm fästs i livet osv. De där runt-om måtten säger inte så mycket när man går in i detalj på en mindre yta som området mellan mitt fram och ärm där bystformen ger upphov till tygöverskott som kan tas bort med insnitt som du föreslår."

det är precis det med sidsömmen mot mittfram, samt hur denna punkt fäster över axel/nyckelben som jag skulle vilja kunna korrigera. det är ofta den som ligger fel, alldeles för långt ut. följer man punkten mittfram på mig uppåt mot axlar ligger den punkten inte på själva axeln, utan en bit in på nyckelben/halsrundning, en annan anledning till att plagget halkar ner till fel ställe. men det måste väl kunna gå att få fästningspunkten där på ngt sätt? och samma på ryggen..
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat