Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-03, 18:30   #2
bila bila är inte uppkopplad

Covermaskinen är en maskin som syr raksöm på framsidan och overlock på baksidan. Typ fållen nedtill på en T-tröja. Covermaskinen kan sy 1-3 raksömmar i bred samtidigt på ramsidan.

Overlocken syr overlocksömmar som den skär bort överflödigt tyg från. Overlocken klarar bara i stort sett sy raka overlocksömmar och rullfåll. Men den är jättebra på det.
Dom flesta börjar med att köpa en overlock, det är den maskinen man har mest nytta av. Tycker man sedan att man behöver en cover så kan man komplettera senare.
Fuskcoversöm kan du göra på din vanliga symaskin med tvillingsnål
Det finns även andra alternativ att fålla på den vanliga symaskinen, elastiskt söm, trestegs zigasack, våffel söm, med flera.

Sedan finns det kombimaskiner, dessa är både overlock och cover. Dessa måste man bygga om, flyta nålar, byta bord ta bort delar och göra en massa inställningar. Prismässigt så skiljer det inte särskilt mycket på att köpa en kombi eller köpa två maskiner. Enda fördelen är att man har en maskin mindre i syhörnan. En del billigare combimaskiner kan vara svåra att ställa in och få fin cover.
(Jag själv har nu en Combimaskin Babylock Evolution, svindyr i köp men helt underbar att sy på)

Ska man effektivt sy behöver man ha både overlocken (även covern, om har den) och den vanliga symaskinen framme. så man kan växla mellan maskinerna och sy det varje maskin är bäst på. Är det sömmar jag är osäker på brukar jag sy den men långa stygn först på den vanliga symaskinen för den sömmen är betydligt lättare att sprätta än overlocken.

Brothern är en perfekt nybörjare vänlig maskin, med jättebra bruksanvisning och DVD som en normalkorkad nybörjare brukar fixa. Min första overlock var just en Brother 3034D. Jag var nybörjare och efter en halvtimme hade jag trätt om maskinen och var i gång och sydde.

Jag ser att du varit inne SMD det finns två filmer på sidan Brother 3034D, titta på dom får du svar på en massa frågor om maskinen.

Det är inte svårt att sy på overlock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat