Om du inte vill ha symaskiner från Asien, så ska du köpa Bernina och då endast vissa av deras maskiner. Allt görs i Asien nu för tiden.
Men, tänk på att det är skillnad på Asien och Asien. Japan brukar generellt håller hög kvalité för det är "dyr" land och om man tycker att det är viktigt att ens produkt håller hög kvalité så gör man det i det egna landet... Brother och Janome är japanska märken men inte alla maskiner görs i det egna landet. Man får kolla på maskinerna om det är Made in Japan eller inte. Min brodyrmaskin som är Brother är gjord i Kina, men det är en generisk modell som man kan se hos andra märken också.... (många maskiner från Kina mfl är typ OEM-maskiner där märken beställer egna höljen och etiketter och andra mindre detaljer) Och den är inte "skitbillig", utan kostade runt 12-15 tusen. Så det är något att tänka på. Den broderar fint men är inte förjust i att sy med den.
Du kanske ska satsa på Bernina? De håller samma hög kvalité säger folk och det är sista märket av hushållsmaskinerna som görs i originallandet, om jag uppfattat det rätt.
Men även Bernina görs i Asien nu, men inte alla modeller. Activa och Aurora görs i Asien.. (och Bernette förstås men det räknas inte hit för det är lågbudgetlinje)
Om du vill ha Bernina som är från Schweiz så står det "Made in Switzerland" på fronten.
Säger det här alltså om du vill slippa Asien-maskiner. Jag säger inte att du måste köpa Bernina, utan ger dig som förslag. Bernina har några fans här på forumet.
Tar info från tråden här:
http://sewing.patternreview.com/Sewi...ns/topic/61158