I princip alla maskiner som har raksöm och sicksack funkar för dina behov. Jag har 5 maskiner och 3 av dem skulle funka:
* splitter nya (och dyra) Husqvarna Viking Tribute 140C
* 6 år gamla AEG (elgigantens 1000kr maskin)
* Predom Lucznik, en 40 år gammal maskin som man kan välja att köra med motor eller trampa (jag väljer det senare).
Men det finns hur många andra märken som helst som skulle funka utmärkt.
Lagar man byxor är en maskin med LÅNG friarm det bästa (bara min Tribute har det), då slipper man sprätta upp sidosömmen för att laga hål på knäna.
Syr du i jeans behöver du ha lite styrka i maskinen (min AEG klarar inte det, men övriga gör det).
Vill du ha en maskin som håller din livstid ut är en redan 40-50 år gammal maskin att föredra (=ingen plast, min Lucznik fixar det och även två äldre raksömsmaskiner).
Vill du ha hög kvalitet till lågt pris så är det begagnat som gäller, du kan köpa en gammal symaskin utan plast och för under 1000-lappen få den genomgången av en service-snubbe.
Vill du ha billigaste som funkar nu så är typ IKEA, elgiganten, Lidl en variant (många kommer avråda dig, men jag är nöjd med min AEG så det får stå för dem).
Vill du att den ska funka och ha bra service/garanti och är beredd att betala lite mer så gå till en symaskinsbutik.
du ser... finns hur mycket som helst... jag satt i samma tankar i somras då jag bara hade AEGn och nu har jag både den nya (och dyra), och 3 gamla, men väl fungerande.
|