Ämne: babyfilt
Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-06, 11:44   #3
bila bila är inte uppkopplad

Flies fungerar utmärkt. Jag brukar använda ikeas ljusblå filt för 10 kr i väskor och sånt. Väskorna blir stadiga. Lite stelt blir det. Jag tycker att du testar på en bit och ser hur det blir. Sedan handlar det om vad du ska ha täcket till, ska använda det till en barnsäng, eller hänga upp det på väggen eller hänga över en soffa eller dylikt. Detta påverkar också hur stelt du vill ha det. Vill du ha ett mjukt täckte är nog vadd det bästa alternativet. Vadd finns i många olika tjocklekar och kvaliteter.

Vadden (flies, bordsfilt) gör att styngen du syr sjunker ned och ger en fluffigare yta. Ju tjockare vadd ju fluffare blir det.

Innan du böjar på babytäcket tycker jag att du ska öva och testa dig fram, så att du hanterar tekniken innan du ger dig på något större. Detta gör att du lyckas bättre med babytäcket.

Noggrannhet vi till skärning av bitarna och exakt sömnsmån underlättar kolossalt mycket.
Fundera på om du vill använda inch eller cm. Inch är det stora internationella måttenheten när det gäller quilting. Ett bra hjälpmedel att få sömmar exakta är 1/4 foten, använder du cm så måste du lägga till 0.64 cm, vilket jag tycker är jättekrångligt.
Walkingfoten är jättebra när du syr ihop flera lager av olika material, den gör att tyget matas både upp till och ned till. Har du en maskin med övermating så använd den i stället.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat