Undertråden är själva tråden. Spolen är rullen som undertråden sitter på och spolkapseln är metallgrejen du sätter in spolen i och sen sätter i maskinen.
Övertråden ska vara opåverkad av sin trådspänning när pressarfoten är i uppfällt läge, så den ska vara lös. För undertråden däremot reglereas trådspänningen av en liten fjäder som sitter på själva spokapseln. Du kan inte se hu härd trädspäningsfjädern är spänd utan det känner du beroende på hur träg tråden är att dra ut. Kolla det som jag beskrev. Lägg den trädda spolkapseln på bolrdet och lyft i trådänden. Sannolikt är du i ungeffär rätt region om du precis kan lyfta spolkapseln i tråden utan att spolen snurrar och släpper ut mer tråd. Det senare kan variera dock, eftersom det beror på hur tung spolkapseln är och jag har inte koll på din typ av spolkapsel i huvudet.
Är du osäker, så pilla itne på fjädern i onödan. Det kan mycket väl vara så att den är lagom där den är och det är en ömtålig del, som sagt. Det kan du kolla närmre sen när du fått igång det hela, men det är ett senare problem.
Jag tycker fortfarande du ska sakaffa en manual. Det kan finnas till nedladdning på nätet. Sök lite här på forumet, jag vet att det varit uppe förr.
När man plockar upp undertråden brukar man göra så att man drar ut en bit an övertråden (pressarfoten ska vara uppfälld) och håller i den ordentligt. Sen vrider man handhjulet lugnt och fint ett varv så att nålen går ner och upp igen. Om allt går väl ska undertråden följa med upp som en ögla. Är det så du gör?
Man måste ha en liten bit undertråd ute också, annars "tappar" övertråden änden eftersom den då inte kan bilda någon ögla. Men man får se upp så man inte råkar klämma fast undertrådsänden när man sätter in spolkapseln.
|