Jag har tyvärr inget rakt svar åt dig, men jag kan kanske fylla i några luckor i alla fall.
Dom broderimaskiner som säljs för hemmabruk brukar funka så att man måsta spänna upp materialet man ska bodera på i en båge. Det är alltså lättast att göra innan man syr något av det broderade materialet. För att brodera något på en befintlig sko behöver man specialutrustning, om det över huvud taget finns. Maskinen behver ju komma åt både fram- och baksidan och desustom kunna flytta runt bågen obehindrat. Det är alltså bågen som rör sig, nålen går bara på stället.
Broderimaskiner sköter inte stygnsättningen själva, utan det måste man göra i ett datorprogramm först. Sedan skickar man den färdiga filen till maskinen. Det finns många olika överföringsmetoder, men pricipen är den samma.
Så vitt jag vet funkar det likdanat med industrimaskinerna.
Alltså, man matar in en bild eller text i stygnsättningsprogrammet, gör stygnsättningen (just text har många program en del förprogrammerade fonter så det brukar vara lätt att stygnsätta) och sen skickar man den färdiga filen till maskinen.
Förhoppningsvis dyker det upp någon snart som kan ge dig bättre svar.
|