Jag har den ordinarie kantbandsapparat till min CP som viker bandet både på framsidan och på avigsidan, dvs ingen skärkant som syns på avigsidan. Man kanske behöver göra annorlunda för 3-vik? Jag gör som det står på förpackningen till kantbandsapparaten. I alla fall för min apparat behöver jag klippa av den översta spetsen, så att nedre kanten blir spetsigare. Det går bra att dra den igenom själva apparaten med hjälp av pincetten, som Bila säger. Kantbandsremsan ska vara vänt med avigsidan mot dig. Sedan är det viktigt, när du fått spetsen igenom, att dra kantbandsremsan bakåt, perpendikulärt till "nosen" av kantbandsapparaten och under foten(nålen och foten är uppe). Jag brukar dra några cm, för då ser jag att kanterna på kantbandet hamnat i de spår som viker dem och du kan se att vikningen fungerar. Du kan testa och dra remsan före du skruvar på apparaten på maskinen. I början tyckte jag att det var svårt att pilla med kantbandet med manicken påskruvad

Nu behöver jag inte skruva loss den när jag trär igenom.
Clear view foten borde fungera. Jag använder centrerad guide fot, som är också genomskinlig. Det sitter en skena i mittskåran av foten som jag skruvat bort. Jag tror den är samma som Clear view, men med en skruv på sidan för skenan.
Jag brukar sy någon cm på den biten som ligger redan under foten. Sedan för jag in plaggets kant in i mittspringa på apparaten. Man kan säga att jag leder det där hörnet där kantbandet ska börja in i mittersta skåran. Sedan matar maskinen både tyget och kantbandet själv. Du behöver inte (kanske även bör inte?) dra tyget själv genom kantbandet fram till foten. Det är maskinens jobb

Jag behöver bara hålla/styra tyget så att den inte glider ur skåran. Min genomskinliga fot är lite längre än den metallfoten som följde med kantbandsapparaten. Den sitter mycket närmare apparatens "nos", så kantbandet kommer direkt ur "nosen" och under foten. Det finns inget mellanrum där den kunde glida åt höger eller vänster, så jag behöver inte ens sitta med pincetten och styra kantbandet till rätta, som jag har läst på olika bloggar att man behöver göra. Det finns ingen plats att få in pincetten där
Att tyget rynkade sig kanske berodde på inställning på differential matare? Generellt för mig brukar fungera 0,5 på diffen, när jag kantar jersey (bomull/elastan) med muddväv. Men det kan du ju testa på någon spillbit. Testa också att sy med olika pressarfotstryck, för det är det som ansvarar hur bra maskinen flyttar tyget.
Jag själv köpte maskinen på nätet, eftersom jag inte har någon butik i närheten ändå. Det går att lära sig maskinen, bara man inte stressar sig själv. Man får fundera och kolla och testa (tur att det brukar finnas massor med tygbitar att testsy på

). Sådant tar ju tid, så det ska man ha klart för sig, så att man inte bli besviken, varken på sig själv eller på maskinen. Det ska fungera till slut.