Jag upplever inte heller sysidan som speciellt otrevlig. Visst finns det en och annan ogenomtänkt kommentar, det har vi säkert alla gjort oss skylldiga till en eller ett par gånger. Men över lag, som sagt så tycker jag nog att här är rätt bra.
Det går ju att rapportera inlägg man inte tycker riktigt passar i en tråd och jag är rätt säker på att moderatorerna hellre ser att man gör det en gång för mycket än för lite. Och det kan man göra både om man tycker tråden gått lite vät OT eller om det är lite väl otrevligt.
Och det där med hur man skriver... Jag tycker nog att den här tråden är ett ganska bra exempel.
Jag kan förstå att man kan bli lite irriterad på inläggen om folks symaskinssmak, det är lite onödigt kraftigt ordval och har egentligen inget med trådens ämne att göra. MEN jag tycker inte personligen att det är illa nog för att bli upprörd över.
Men om man ändå blir det, så är det ju bara att rapportera inlägget. Inget blir bättre av att man sitter och stör sig på det eller startar pajkastningskrig i tråden. Då spårar tråden bara ur ännu mer. Hellre då tipsa moderatorerna och få ett beslut på det.
Om någon tenderar att utrycka sig olyckligt ofta, så vill denne säkert hellre ha en liten varning från modsen om det, än att folk sitter och blir sura. För jag är också ganska säker på att det allra oftast inte görs med mening.
Som vanligt när det gäller komunikation gäller det att hitta den där balansen mellan att säga för mycket och att säga för lite. Att inte vara för känslig, men samtidigt inte ta vad som helst etc.
Men en sak är säker. "Gnälltrådar" kommer inte göra någon större skillnad. Ser man något som är snett, ta det med moderatorerna. Det är det dom är till för.
|