Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-30, 18:50   #4
nylon nylon är inte uppkopplad

Tack båda! Det var mkt användbar information.

marie
är 169 cm och "normal" torso men har hög midja, och är "finlemmad" men ändå med lagom bra fettreserver om jag håller vikten ( försöker oftast gå upp i vikt)
och jag undrar över det här med kort "ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från. är det någon som vet vilket nr den har ?

oavsett så har 33-36 cm där alltså minst 2 cm kortare nack-midjemått än strl 34 vilket jag tror spelar roll (25 cm ärmhåla till midja)
ärmlinning och urringning spelar stor roll för passformen. (bra fäst och modifieringspunkter) det bästa är väl den typen av raglanärmar som "fäster" en bit fram på halslinninen och neråt ärmhålan ( det är därför jag tänkte på insnitt på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna

här är ett exempel på en "bastopp"-modell som är vanlig där ärmarna fäster längre ut och därmed ger en massa bylsigt tyg och halkar ner på axlarna http://www.hm.com/se/product/98225?a...rticle=98225-D

har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss.
det gör att jag måste tänka på hållningen och det gör ju inte passormen bättre
ofta måste jag gå och ständigt dra upp axlarna för att det sitter fel överallt, eller halkar ner över rygg eller axlar

skulle gärna sy själv men har tillräckligt stor respekt för hur lång tid och vilken ansträning det tar att lära sig - skulle helst ha provplagg eller en prototyp på mina mått och sen använda olika tekniker för att ta in och modifiera efterhand beroende av modell..

vill bara ha en bra passform med eller utan sömsmån så att man ser avslappnad ut, och är bekväm och har kläder som följer kroppskonturen och hållninh mer naturligt och "hänger" på rätt punkter, så att jag slipper spänna mig så dant och se ut som man lånat storasysters kläder

inser när jag läser igenom att det kanske är svårt att förstå problemen eftersom det borde jämna ut sig nånstans men det ser verkligen helkonstigt och oformligt ut - för bylsigt alt för tajta kläder med linningar och symmetri på fel ställen- måste hitta tricks

Senast redigerad av nylon den 2012-11-30 klockan 19:26.
nylon är inte uppkopplad   Svara med citat