Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-15, 18:00   #10
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg

Tycker de borde ta upp beskrivningstolkning i textilslöjden i höjd med att man tar upp samma sak i matematiken. Det kanske går bättre på båda fronter med sådan ämnesöverskridande undervisning?
Kul, men jag kan inte låta blir att svara. Om du gick i skolan innan -94 hade du 100 min slöjd per vecka, idag är det 80min och de flesta har både textil och trä, dvs en termin av varje. Sedan så har vissa skolor ännu mindre slöjd för de skiter i timplanen,där jag jobbar har det runt 60min. Eleverna i 9an är ungefär lika bra som jag själv var i 6an alltså.

Kursplanen är ny och även om "arbeta efter arbetsbeskrivningar" finns med så är det få som kommer så långt så att de gör arbeten som är så avancerade som den ovan. Jag har virkning och stickning med mina elever men eftersom de till 90% aldrig har arbetat med detta förr fast de går i 8an och 9an så börjar vi med enkla saker som mössor och anv garnstudios beskrivningar som mer el mindre går ut på att virka fasta maskor med lite ökningar här och var. Tycker även barn har riktigt dålig finmotorik vilket jag inte vet vad det beror på, men de lägger väl inte pärlplattor längre och att de har slutat med skrivstil har väl bidragit till att de har dålig finmotorik. Därför tror jag många lärare hoppar garntekniker för eleverna har inte motoriken för det.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat