Vad du än gör, köp inte symaskin från blocket tradera, privatpersoner annonser mfl.. För då köper man grisen i säcken. Visst kan man göra fynd, men man borde inte betala mer än någon hundring eller två för sådana symaskiner.
Visst kan man fynda, men då tycker jag att det är mer för folk som redan har symaskin och är intresserad av att pilla och inte vill ha symaskin som funkar bra på en gång.
Så det passar nog inte dig att köpa beg från privatpersoner.
Men däremot köpa beg från butik där maskinen har servats och bytts ut delar så de fungerar ett tag till och man får 1 års garanti på köpet. Det får man knappast från en privatperson. Men kanske om man skriver avtal där man får rätt att få det åtgärdat eller häva köpet om man får problem inom 1 år. Men då är nog inte så många intresserade av att sälja då.
Jag vet att du skriver att du inte vill testsy, det tycker jag är tråkigt när du vill ställa krav på din symaskin att klara av vissa moment. Om du bara v ille köpa symaskin till att göra lite sybehov då och då, t.ex. sy gardiner, laga kläder och sy en och annan grej.. då kan man köpa bara baserat på andras erfarenheter. Men i ditt fall så bör du testsy först.
Det behöver inte bli dyrt. Och du måste inte heller köpa om du testsyr. Säg att du är intresserad av att kika på det och det... Sedan kan du ju säga att det inte var som du tänkt dig, så kan du gå. De kan inte tvinga dig köpa.