Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-11, 23:35   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag tycker verkligen att du ska ta och provsy. För om du vill ha symaskin som man kan sy långsamt på...

Annars kan vi kanske tipsa om symaskiner som vi upplever har bra kontroll.

Mina två mekaniska symaskiner Pfaff 332 (50-tal) och Pfaff 919 (80-tal) har bra och rejäl pedal där man kan kontrollera själv. 80-talaren ännu rejälare.

Med rejäl menar jag inte storleken på bredden, utan att den har stor skillnad och är hög, dvs 10-15 cm skillnad från när den är "o-tryckt" till att trycka i botten.
Elektroniska symaskiner tenderar att ha fjuttpedaler som är lite svårare att kontrollera på det sättet jag pratar om. däremot har de vanligen regel på själva symaskinen så man kan ställa in om man vill sy långsamt eller fort. Men jag upplever att det är enklare att bara kontrollera pedalen, 1 plats, dvs, än att fippla med 2 olika reglagen, en för fot och en för hand. Men det är väl smaksak som med allt annat.

Sedan tror jag att Husqvarna 2000-serien (iaf några av modellerna) också kan fungera? För de har växlar, i princip de enda hushållsmasdkiner som man kan ställa in 2 olika växlar (till skillnad mot "bara" hastighetreglage). Normal och långsamt men starkare motor, vilket är intressant sak. Men de lider tyvärr av att "kammen" i maskinen (som styr sömmarna) är av plast och går sönder med åldern och vid det här laget är de flesta sönder eller håller på att gå sönder. Men om man fått det utbytt (t.ex. genom att köpa en beg från symaskinsbutik med garanti och fråga om att delen har bytts ut) så håller det säkert i 20-25 år till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat