Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-11, 22:51   #13
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Citat:
JonteH skrev: Visa inlägg
Tack så mycket för era svar!



Jag har tittat på flera olika maskiner men ännu inte bestämt mig. Har tillfälligt lånat min systers maskin, en Husqvarna Viking Daisy 325. Har suttit hela kvällen och övat fällsömmar med vanlig pressarfot. Otroligt hur svårt det är att sy rakt! Upptäckte att den mest långsamma hastigheten är för snabb för mig. Kanske är det för att jag är nybörjare? Noterade också att stygnlängden är beroende av hastigheten, vilket orsakade problem då jag som nybörjare gasar och bromsar mycket. Så en till viktig egenskap för maskinen är alltså att det ska gå att köra väldigt långsamt. Finns det några maskiner som är extra bra på att sy långsamt?
Det låter för skoj att du gasar och BROMSAR men förstår vad du menar. Det brukar vara ganska olika från maskin till maskin, vad jag har förstått här i forumet är att nyare maskiner inte alls är lika villiga att lyda foten som äldre maskiner är. Husqvarna och Pfaff har väl sin "hastighetsmätare" som en knapp man för åt sidan på maskinen på vissa modeller. Men jag håller med dig - det ska gå att köra sakta på den likväl som lite fortare.

Det finns några spännande maskiner med starkare motorer på marknaden, har inte provat dem själv dock. Tänker på Singers gråa maskin och Janomes jeansmaskin - riktiga arbetshästar sägs det. Men vet tyvärr inte deras förmåga till långsam sömnad.

http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...me,ProductName

http://butik.skovdesymaskiner.se/jan...sy-jeans/784-0

När det gäller att sy rakt så finns det lite knep att ta till som att stryka, rita med markeringspenna, tråckla osv men övning är nog det enda som hjälper så fortsätt med det!

Jag köper mycket av mina tyger på second hand, stuvbitar, utförsäljningar osv så då kan jag ta ett tyg och göra en "prototyp" först och sen sy upp det jag vill sy. Jättebra med tanke på ekonomin och lite dyrare tyger sen. Förr behövde jag aldrig göra så! :-p

Roligt att du kämpar på!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat