Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-11, 17:10   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

pfaff 360 är generationen efter den maskin jag har. Jag kan i alla fall förstå reparatörn eftersom det är förbaskat jobbigt att ställa in de 3 skruvarna för mönstersömmarna för de påverkar varandra, så att om du får dert bra på 1 mönstersöm så ser 1 annan ful ut, ändrar du, så blir en annan bra.. Knepigt o få det till att bli fint på alla.

Det beror INTE på att maskinen är dålig, utan för att det är tysk precisionteknik med mycket snäva marginaler. Fungerar jättebra, men inte lätt för servicepersonen att utföra. Och ingenting man kan "höfta" till med som med enklare maskiner.

Men det ska gå. Om du kan sy raksöm och sicksack utan att det blir fel, och att nålen hamnar fel, dvs centrerat bra, höger och vänster är parallella och är bra (för raksöm och sicksack alltså, positionerna för raksöm), då ska det gå att ställa in mönstersömmarna. Bara det att det tar sån tid och tålamod att göra. Kanske gubben inte har tid för det.

Här är gruppen med folk som höjer gamla pfaffar till skyarna.. eller, ja samlare som är mycket kunniga.
http://groups.yahoo.com/group/oldpfaffpforum/

Du kan kanske posta och berätta om din pfaff 360 vad du vill ha hjälp med, så kanske du kan få tag på nån som kan hjälpa dig vidare.

Brukar också finnas inscannade saker i filer och bilder-mapparna. Kanske någon servicemanual. (var dock beredd på att servicemanualen är skriven för folk som jobbar med det och dessutom gammalt engelskt fackspråk och få bilder = mycket kryptiskt , jag vet, jag har servicemanualen för 230-260 )

(avskyr formatet yahoo-grupper har för det är så dåligt format och helt värdelös på att söka information så det blir mycket upprepningar och skitsnack, men om man har tid att gräva, så.... Lättast är ju att posta själv.)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat