Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-09, 19:07   #6
Carogia Carogia är inte uppkopplad

Smile

Hoppar in lite i denna tråden eftersom jag har ungefär samma funderingar som tidigare diskuterats i tråden...

Jag har en gammal Husqvarna Zigzag 19A (mintgrön maskin) som fungerar bra med raksöm, sicksack och den kan tom sy knapphål, det har jag däremot inte prövat.

Nu funderar jag på att förnya/utöka eftersom jag känner att jag gärna vill kunna sy i trikå, bland annat baby/barnkläder. Jag tycker även att det är lite bökigt att sicksacka längre längder med den gamla maskinen. Jag har därför också funderat på att köpa Brother 3034D från SMD, och sedan komplettera med att byta ut min äldre symaskin när denna går sönder längre fram.

Men nu till mina frågor, alla pratar om att man kan använda tvillingsöm/nål på en vanlig symaskin till att fålla/kanta tröjkanter etc. Kan jag göra det även på min äldre maskin? eller kommer jag få besöka grannen/mamma med en modernare maskin när jag behöver kanta mina arbeten? Jag antar att jag kan använda muddar istället för fållar på en del barnplagg. Finns det andra smarta lösningar på alternativa "fållningar"?

Eller bör jag överge mina tankar på en overlock? Fast jag tror ju att jag kommer att sy mycket mer och roligare med en overlock än en ny maskin. Dessutom är det ju synd att pensionera Husqvarnan när den faktiskt fungerar bra.

Nu blev det mycket frågor... Hoppas på era kloka råd och tips!
Carogia är inte uppkopplad   Svara med citat