Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-30, 15:35   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Fråga dig själv också om du vill ha en kombinationsmaskin eller en renodlad maskin. Om du bara ska ha den o brodera så är det bättre att spara pengar o köpa renodlad. Jag ångrar mig att jag inte köpte en renodlad, för jag använder min kombinationsmaskin *aldrig* till att sy på med för att jag helt enkelt inte gillar att sy på moderna elektroniska symaskiner.... (båda pga elektroniska delen = "eget liv" och pga att moderna symaskiner har så usel "sikt" dvs att man inte ser lika mkt på området man syr och att allt är inuti plastbubbla. Jag föredrar alltså äldre symaskinen där man kan se hela (eller nästan) trådbanan utanför maskinen och inte inuti. Lättare städa och lättare felsöka.

MEN här spårade jag ur. Lycka till med valet och jag håller med om att du ska köpa maskin som kan sy stora brodyrer. Jag köpte min brother innovis 1200 som jag gillar mkt (i alla fall när det gäller brodyrdelen) och tyckte den var stor nog för att jag ska brodera till mina dockor (13x18 cm eller 13x30 "jumboram") men nu har jag börjat få för mig att jag vill brodera stora motiv på människokläder... Nåja!

Var också säker på att fråga om hur bågen fungerar. Om största mått som visas är faktiskt hela ytan som kan broderas på en gång eller om det är bara så att man måste flytta runt på bågen dvs ta loss ur maskinen, sätta i en ny position (men inte ta loss tyget ur bågen alltså). Det sistnämda är inte lika optimalt och kan vara svår att använda beroende på vilken mjukvara mfl. I synnerhet om brodyren är heltäckande... Och det är också speciellt att tänka på om man vill stygnsätta själv, är det lätt att göra det så att det stöds via "jumbo hoop" mfl? Eller måste man in och ta isär och editera stygn för stygn? (mjukvarefråga visserligen)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat