Nu är jag inte någon van tovare men jag har grejat en del hemma, och gick en gång en kort kurs. Om jag minns rätt så lätt-tovade vi först en bottenplatta, alltså vi rulltovade ihop den lite grann med hjälp av en bambujalusi. Sen la vi på motivet i form av både kardad och okardad ull samt lätt-tvinnade ulltrådar (för skarpare streck). Först tovade vi fast motivet med fingrarna (väldigt försiktigt först, så det behöll sin form) och när det satt fast så rulltovade vi igen. Jag tror att vi t.o.m. tovade ihop varje motivdel lite grann (med fingrarna) innan vi fäste den på mönsterplattan.
Det är väl en träningssak att se när man har tovat bottenplattan lagom mycket för att motivet ska fastna. Man kan ju inte tova den för hårt.
Helt säkert spelar det stor roll vilken ullkvalitet du har, men jag vet inte så mycket om precis hur olika sorter reagerar.
Det finns en jättebra bok av Gunilla Pateau Sjöberg som jag verkligen kan rekommendera. Du kanske har sett den redan? I den finns det i alla fall bra tips på enkla saker att tova som ormar och små "smyckeskrin". Hon tar väl i stort sett upp alla tovningstekniker och hon har mycket erfarenhet.
|