Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-07, 17:15   #25
galerida galerida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 7
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Osram gör en serie 230v halogener i sockel BA15D, samt i andra bajonettsocklar. Jag har en som är på 60w, den är galet stark! Blir varmt dock, min lampa sitter på en egen arm och reflektorn är i aluminium så för mig är det ingen fara, är det en lampa som sitter i maskinen kan man ju gå ner till 40w eller så. Dessa lampor ger mycket mycket mer ljus än LED och vanliga symaskinslampor. Finns upp till 150w eller om det var 200w, men då blir det nog till att använda solbrillor..

Vilken lampaffär som helst som säljer osram kan ta hem dem, i värsta fall kan man köpa från elfa.

Är du osäker på vilken bajonettsockel du har kan du mäta sockeln. BA15d står för bajonett 15mm (d)ubbelt stift. Finns t.ex. BA15 som bara har ett stift, och BA22d som är 22 mm sockel med dubbla stift, etc.
Tack för ditt tips också! Jag såg det inte förrän jag redan postat föregående. För min maskin står det att man inte ska använda mer än 15W och att den kan bli farligt överhettad med 25W, så halogenlampa törs jag nog inte sätta in.

PS Jag vet att min maskin har BA15D-sockel.

Senast redigerad av galerida den 2012-10-07 klockan 17:16. Anledning: La till PS
galerida är inte uppkopplad   Svara med citat