Jag går också i symaskinstankar. Jag hade tänkt att jag skulle åka till syfestivalen i Stockholm och gå runt och provsy en massa maskiner under samma dag. Just nu försöker jag fundera på vad jag tycker är viktigt och vad som der extra plus, för jag antar att det finns så många olika att välja på att det blir svårt att välja. Så här långt har jag kommit i vad jag vill veta om maskinen:
Motorstyrka - den måste klara flera lager demin och andra kraftiga tyger när jag syr byxor och tygväskor (på denna punkt fallerar min nuvarande maskin)
Garanti - jag köper en ny maskin och den ska bannemej hålla - länge. Finns det servic-planer till symaskiner som det finns till bilar? Typ så man kan bevisa att man skött den ordentligt?
Ljudvolym (men frågan är om jag klarar att avgöra det på en mässa...)
Pressarfotshöjd - det ska gå att lyfta relativt högt så att det är lätt att få in tyget.
Plats till höger (vad nu det heter) så att man får in ordentligt med tyg där om man måste när man syr.
Nålens placering. Kan man sy både till höger och vänster? Stannar nålen direkt när man släpper trampan? Kan man välja att den ska stanna uppe eller nere? Om inte vad gör den?
Friarmens tjocklek
Belysning
Extra tillbehör - det ska finnas mycket extra tillbehör att köpa till om jag vill lära mig nått nytt i framtiden
De vanliga sömmarna räcker, men det skulle vara skojigt med ett alfabet.
Kanske ett plus att kunna sy knapphål i ett steg istället för 3 och möjlighet att sy i knappar (det sistnämnda har jag aldrig gjort på maskin)
|