Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-30, 17:13   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Ja ligger linningen i det kroppsveck som vi brukar kalla midja och har den någon höjd så bör den rimligen bli vikt när du böjer dig framåt. Jag har försökt göra kjollinning som är 3 cm och sitter precis i midjan men naturligtvis viker den sig. Skulle den inte så blev det precis som om där satt ett 3 cm högt skärp som troligen skulle skära in.
Därför blir en bred linning oftast bara aktuell om den kan sättas så långt under midjan att den inte hamnar i ett kroppsveck. För de av oss som får många veck fram när vi böjer oss kan det bli svårt att hitta en sådan linje på ett rimligt avstånd från midjan. Blir väl i höjden 10 cm från midjan som på lågskurna byxor.
Alternativet som jag har är att göra en tunn smal linning som helt enkelt viker in sig bland vecken på magen ochnär man rätar upp sig så är den ovikt. Det kan då röra sig om 10 - 15 mm. På kjolar är det ibland ett ripsband som används. Styvt så det inte viker sig.
Ditt linningsproblem satt på baksidan men det är lite av samma problem. Om bred linning och den viks av någon orsak, som ett resårband som trycker mot kroppshullet, så viks den inte naturligt tillbaka en gång nervikt. Här kan jag tänka mig att om man syr en smal kanal i övre delen av linningen så kan man få "vikningen" så högt upp att det inte blir något synligt veck på mitten. Så tänker jag.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat