Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-25, 22:24   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tyvärr kan ju patismjöl ge permaneta fläckar ihop med värme. Om det är det som hänt och fläckarna är "fastbakade" eller om dom bara sitter utanpå fibrerna är ju däremot svårt att veta. Vad du gör, så utsätt inte hatten för mer värme! Det är det som gör att potatismjölet fastnar.
Har du testat att lägga den i blöt över natten eller längre? Gärna med något som kan bryta ner stärkelsen, som vanligt tvättmedel, till exempel.

Annars är det nog tyvärr bara att chansa på att färga över fläckarna. Du kommer inte att bli av emd dom helt, för sitter det så sitter det. Men har du tur så syns det inte.

Till en annan gång:

Socker, som någon nämnde går bra att stärka svarta saker med, bara man ser upp så sockret är ordentligt löst i vattnet innan man stoppar i det man vill stärka. Det finns alltid en liiiten riskt att sockret kristalliseras i saband med att det hela torkar och bildar vita kristaller i virkningen, men det går att lösa upp igen och förstör inte det virkade. Ingen värme behövs heller. Men å andra sidan blir det inte vattenfast, utan blir mjukt igen om det är hög luftfuktighet eller regn någon längre stund.

Jag brukar använda vitlim (slöjddetaljers all-lim, oftast) utblandat i vatten till virkade saker jag vill ha hårda. Återigen är det viktigt att man löser det ordentligt i vattnet, återigen behövs ingen värme utan man låter det bara torka i rätt form. Men limmet blir vattenfast och osynligt.
Jag stärkte en svart virkad dockhatt i bomullsgarn alldeles här för leden med den metoden och det fungerade hur bra som helst.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat