Jag tvättar allt tyg som ska användas till dukar, filtar och annat som ska tvättas. Jag är rädd att det ska krympa eller att det ska färga av sig. Tyg som ska användas till väggbonader tvättar jag inte alltid men jag försöker tvätta det också för sedan kan det visa sig att man vill använda "resterna" i något som ska tvättas.
Bitar som är 45x110cm eller större slänger jag i maskin som de är och tvättar i 60grader, skontvätt och kortprogram. Sedan torkar jag i torkrum. Det är tydligen viktigt hur man torkar sitt tyg om man vill att det ska krympa allt på en gång. Torktumlare är antagligen bättre än torkrum.
Tiden det tar att zigzacka är värdefull för mig och tråden kostar pengar så jag tar förlusten att jag får skära bort ca 1cm på varje sida för att tyget har fransat sig. Jag bor i hyreshus och har inte egen tvättmaskin, om jag hade egen tvättmaskin skulle jag nog vara mer rädd att alla lösa trådar skulle förstöra tvättmaskinen.
Jag har inte sytt några grytlappar, men jag skulle antagligen tvätta tyget. Men jag har väldig lite slit&släng-mentalitet när det gäller mitt "hantverk". Allt ska finnas där i generationer om det är möjligt