Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-16, 12:46   #2
bila bila är inte uppkopplad

En kombimaskin måste man bygga om. Det innebär att man måste flytta nålar, ändra inställningar, byta bord. Och man måste trä om maskinen. Jag tror på vissa maskiner måste någon del tas bort också. Dock inte på min Babylock Evolution.
Egentligen är den enda fördelen med en maskin i stället för två, att det är en maskin mindre som tar utrymme.
Priset är för en eller två maskiner är ungefär det samma. Du får räkna med att punga ut med drygt 10 000 - 22 000 kr, om du köper i sverige för en kombimaskin.
Rekommenderar att du köper i butik och får utbildning på maskinerna. Då undviker man många problem med krånglande maskiner. Och även kan få support när problem uppstår.

Vissa av dom billigare kombimaskinerna är svåra att få snygg cover på.

Min Babylock Evolution är helt underbar, en kombimaskin. Jättedyr i inköp men helt underbar att sy på.

Många börjar med att köpa en vanlig overlock och köper senare en covermaskin om behovet finns.
Fålla kan man göra på den vanliga symaskinen med tvillingsnål.

En enkel men bra overlock som är prisvärd är Brother 3034D.

När man syr på overlock, behöver ha den vanliga symaskinen maskinen också framme. Helst bör man ha maskinerna trädda och uppställda intill varandra, så man lätt kan skifta mellan maskinerna. Där avgör om man har plats för 2 eller 3 maskiner, för man behöver ha alla maskinerna framme, så man kan sy det som varje maskin är bäst på. Ska man ställa undan och ta fram maskinerna så är det stor risk att man inte använder dom så mycket.

En overlock kan i stort sett bara sy raka sömmar, men dom är suveräna på det. Syr snabbt och fint.

Till Covermaskinen kan du köpa till kantbandsfot.

Dom som är enklast att sköta är Babylocken, du trär dom två jobbigaste trådarna med att trycka på en knapp, det kallas luftträdning. Babylocken ställer också in trådspänningen automatiskt.
Den är dyr i inköp men helt suverän.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat