Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-10, 10:51   #6
Olinka Olinka är inte uppkopplad

Citat:
AnnaLavinia skrev: Visa inlägg
Här finns en gratis beskrivning http://www.saunalahti.fi/glottis/raincoat.htm Jag har inte sytt efter den själv men borde ta mig i kragen och fixa en overall (eller två). Jag skulle lägga till en krage på overallen som är hög, bred och styv så den verkligen skyddar nacken. Sen skulle jag förlänga overallsbenen och sätta muddar nedtill, ull är ganska bra för det värmer även om de blir blöta, såna kan man sticka lätt i precis rätt storlek med strumpstickor. Annars funkar baddräktstyg eller vanlig muddväv. Eller sy en kanal och trä i resår. Det kan vara smart att sy en resårkanal i övre delen på overallsbenen också, förhoppningsvis gör det att pudeln slipper få båda frambenen i samma overallsben. Jag har också pudlar, en toy- och en dvärgpudel.

P.S. Om din dvärgpudel är för hög enligt rasstandarden så är den en mellanpudel

Hej AnnaLavinia!

Tack för infon!

Jag har sytt en liknande nu och då fick jag förlänga halsen med en(1)cm. benen litegrand och bakdelen med tre(3)cm. Jag satte ingen krage eller muddar på den, eftersom det var ett "experimentförsök".
Jag tyckte att den var krånglig att sy, men det var kanske för att det var första försöket. :P

Enligt veterinären ÄR Ludde dvärg, han hamnar precis inom standarden enligt mätningen. (Vet. förklarade att hanhundar ofta blir något större än honor, vilket jag redan visste).
Men han är ingen utställningshund, så egentligen spelar det ingen roll för mej.
Hans mamma är gatuhund ifrån Rumänien, så där finns ingen stamtavla och pappan härstammar ifrån Norsjöuppfödare.
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat