Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-01, 18:57   #15
TrickyVicky TrickyVicky är inte uppkopplad

Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Det är ett vanligt "fel" på Pfaff. Orsaken är ofta att felaktig olja använts. Oljan skall vara hartz-fri. Det är bara att droppa olja så att den kommer åt att lösa upp den gamla stelnade hartzen så går maskinen igen. Hade det varit en maskin med sämre kvalitet så hade glappet i pressarfotsstången varit så stort att det fungerat trots hartzen.
Cheers!

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vet inte om du missförstår mig eller om jag missförstår dig. Jag menar inte att du ska köpa nytt. Självklart ska du behålla din symaskin.
Jag funderade på om det är värt att lämna in på service - eller göra det själv.

Jag har letat efter de specialgrejerna och tyvärr har jag inte hittat dem. Men om du hittar - låt mig veta. Jag vill gärna också ha.
Förlåt, jag missförstod dig, men det är tyvärr väldigt lätt gjort när västerlänningen är så jävla konsumtionshysterisk..

Will do!

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag vill inte låta negativ, men bli inte förvånad om de försöker få dig till att köpa ny symaskin (först och främst vill de alltid sälja nytt) eller få dig att lämna in på service. Tyvärr är sybranschen mycket extrem i detta här avseendet. De vill att du ska köpa nytt hela tiden. De vill inte att du ska köpa online. De vill inte att du ska importera själv (ve och fasa! Janome och Elna har till och med kringgått EU:s importregler och hindrar folk från att köpa från UK) Allra helst skall du köpa en ny symaskin varje år (från deras butik) och gå på deras dyra utbildningar och så ska du köpa programvaror, sytråd material mfl från bara dem.

Det är det jag fått erfarenhet av, det är nog för att de tycker att det är mest okunniga tanter som syr och då kan man köra över dem. Ofta är man MER insatt än personen bakom disken på sybutiken.... (fick förklara noga och länge innan personen förstod vad det jag ville ha när jag ville ha en tunga till en biséfot)
Wow, konkurrens är ohälsosamt? Orwelliskt. Och då är väl cigaretter hälsosamma dådå?

Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
De två så specialverktyg du beskriver är 1) ett mått för att ställa in pressarfotshöjden. Det kostar under hundralappen. Det är viktigt på en Pfaff med övermatning på övriga maskiner mindre viktigt.

2 är en måttsats som ersatts med nyare mått. De som behövs är 2,0 2,4 och 2,5 mm och passar inställningarna på de flesta maskiner. Det är inte måtten som är viktiga utan den nålstångsklämma som behövs för att kunna mäta hur mycket nålstången kan förflyttas uppåt då måtten tagits bort. På Pfaff ställs både griparen och den tidsmässiga matarrörelsen in med hjälp av nålstångshöjden. Nåstångsklämman kostar drygt 1000 kr.
Skall inställningen bara göras någon gång om året fungerar en slangklämma eller liknande lika bra.

Det specialmått som finns för att ställa in matarhöjden kan man enkelt göra genom att fasa ur 0,9 mm ur exempelvis ett lättbearbetat material som ett gammalt bankkort. De finns att köpa för 900-1000 kr från de flesta seriösa maskinleverantörer. Samma mått gäller för de vanligaste maskinerna.
Oj, jag har gjort två missar märkte jag nu!

Det första jag missade var att det är överfotsmatningen som är den viktiga på 1071 då den inte alls har någon undermatning (i alla fall någon vars höjd behöver ställas in). Övriga maskiner i serien får ju sin undermatning inställd med syfotsmåttet, alltså samma måttverktyg som används för att ställa in pressarfotshöjden, och jag kollade visst inte tillräckligt noga och trodde samma gällde..

* Eller har jag fel? För matarhöjden du nämner i ditt tredje stycke gäller väl inte för 1071 (utan bara den laterala placeringen av "the feed dog" enligt exempel 2a på sidan 23c)?

För överfotsmatningen gäller i alla fall 2mm över pressarfotens inställning (enligt 4c sid. 27k) och den kan ställas enkelt genom att lägga ett bladmått ovanför syfotsmått nr 63114690-35.

Det andra jag missade var att de 0,9mm jag nämner i inlägg nr 10 inte stämmer, de gäller bara för övriga serien (exempel 3, sid. 24).
* Eller gäller exempel 3, alltså måttet för "the feed dog height" på 0,9mm, för samtliga maskiner?

Servicemanualen är riktigt dåligt utformad då de klumpat ihop samtliga modeller med 1071 (som är specifik), samt klumpat ihop 3st språk och tillhörande illustreringar som upprepas för varje språk...

Well, då kommer jag inte köpa en nålstångsklämma för 1000kr. Slangklämma it is.

Tack för all hjälp hittills!

Senast redigerad av TrickyVicky den 2012-09-01 klockan 19:08.
TrickyVicky är inte uppkopplad   Svara med citat