Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-28, 18:49   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Vet inte om du missförstår mig eller om jag missförstår dig. Jag menar inte att du ska köpa nytt. Självklart ska du behålla din symaskin.
Jag funderade på om det är värt att lämna in på service - eller göra det själv.

Jag har letat efter de specialgrejerna och tyvärr har jag inte hittat dem. Men om du hittar - låt mig veta. Jag vill gärna också ha.

Jag vill inte låta negativ, men bli inte förvånad om de försöker få dig till att köpa ny symaskin (först och främst vill de alltid sälja nytt) eller få dig att lämna in på service. Tyvärr är sybranschen mycket extrem i detta här avseendet. De vill att du ska köpa nytt hela tiden. De vill inte att du ska köpa online. De vill inte att du ska importera själv (ve och fasa! Janome och Elna har till och med kringgått EU:s importregler och hindrar folk från att köpa från UK) Allra helst skall du köpa en ny symaskin varje år (från deras butik) och gå på deras dyra utbildningar och så ska du köpa programvaror, sytråd material mfl från bara dem.

Det är det jag fått erfarenhet av, det är nog för att de tycker att det är mest okunniga tanter som syr och då kan man köra över dem. Ofta är man MER insatt än personen bakom disken på sybutiken.... (fick förklara noga och länge innan personen förstod vad det jag ville ha när jag ville ha en tunga till en biséfot)

MEN det är inte helt illa, det finns vettiga personer som gör bra service och personer som värdesätter dig som kund och förstår att om du vill ha beg så ska du ha det och inte pracka på dig senaste plastmonstret.

Jag har haft OK erfarenhet när jag testade en 3:e reparatör, Tygaffären i Olskroken är ombud för dem. Visserligen lämnade jag in för kontroll endast då jag inte är hemma på motorer och bad dem gå genom den*. Då hade de inte bara gjort det utan fixat lite småfel såsom att slipa bort repor på stygnplåt. Dem ska jag anlita igen om jag får problem igen som jag känner att jag inte ska försöka lösa själv.

*Klåparen innan på Symaskinsagenturen öppnade inte ens höljet..... har bevis för det i form av hamsterspån från då jag var yngre och bodde hemma där stod symaskinen vid hamsterburen... jag hittade skiten + mkt damm när jag gav upp och ville serva själv. Då kunde jag lösa de problemen de inte fixat. Och då rengjorde jag ordentligt också! Det Symaskinsagenturen gjorde var ungefär att hälla 1 liter(jaja jag överdriver menmen) olja så att det dröp överallt och så är det bra med det. De verkar bara ha öppnat halva symaskinen om ens det. (dvs området vid nålstången, endast det)

Och jag hade haft dålig erfarenhet av Melins symaskin i Göteborg också, men de finns inte längre - vad jag förstått. De kunde inte heller lösa problem som jag konstant hade när jag köpt deras beg Tiptronic 1071. (nålen blev uddstött hela tiden, slår nog i något) och sedan så var symaskinen ockå en ateljesymaskin och helt slutkörd. Så det är tyvärr inte helt riskfritt att köpa beg symaskin från butik om ägaren är en klåpare... (med andra ord är det superviktigt att provsy som sjutton) Den symaskinen gav upp efter ett par år. (ja jag har flera symaskiner )
Det gjorde tyvärr mig att jag är misstänkt mot elektroniska symaskiner och dels för att det är dyrt att serva dem... Men det gör ingenting, jag har upptäckt att jag helt enkelt föredrar 100% mekaniskt för min arbetsprocess.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat